logo

Eat 2 live

Zdrav način života.
Radno vreme:
Monday - Friday 12:00PM - 18:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
Top
deca i dorucak

Evo zbog čega je doručak TAKO važan?

Deca koja preskaču doručak imaće slabije kosti, manju zapreminu mozga i sporiji metabolizam čitavog života.

  • Nova studija pokazuje da je doručak neophodan svakom detetu ili tinejdžeru da bi se pravilno razvijali
  • Kada deca preskaču doručak, dolazi do nedostatka gvožđa, folne kiseline, kalcijuma i joda u organizmu
  • Ti nedostaci mogu da izazovu ozbiljne poremećaje, kao što je usporena funkcija mozga

Tokom istraživanja koje je sproveo King’s College u Londonu od 2008. do 2012. godine deci i mladima starosti od četiri do 18 godina, beležeći njihove navike u ishrani, ustanovljeno je da jedna četvrtina dece starosti 11 do 18 godina svakodnevno preskače doručak, kao i 7% dece od 4 do 10 godina starosti. Jedna trećina te populacije ne unosi dovoljno gvožđa, dok oko petine ne unosi dovoljno kalcijuma i joda. Oko 7% njih ne unosi dovoljno folne kiseline.

„Doručak je ključni obrok, kada roditelji mogu da obezbede svojoj deci potrebne hranljive sastojke“, kaže Dr Gerda Pot. Ukoliko dete ne unosi dovoljno gvožđa, čija je funkcija da organizam snabdeva kiseonikom, on neće moći da proizvede dovoljno crvenih krvnih zrnaca koje taj kiseonik raznose. U tom slučaju, dolazi do zamora, koji može da utiče na funkcije mozga, kao i sposobnost imunološkog sistema da štiti telo od bolesti i infekcija.

Gvožđe je neophodno za održavanje ćelijskog zdravlja, kao i kose i kože. Dnevne potrebe za gvožđem zavise od uzrasta deteta, i smanjuju se vremenom (npr. od 10 mg dnevno na uzrastu od 4 do 8 godina, na 8 mg dnevno na uzrastu od 9 do 13 godina).

Kalcijum je potreban ne samo za čvrstinu kostiju i zuba, već i za druge telesne funkcije. Nedostatak kalcijuma, pored krhkih kostiju, dovodi i do problema u lučenju hormona i grčenju mišića. Deci je tokom rasta potrebno sve više kalcijuma. Za uzrast od 4 do 8 godina, dnevne potrebe su 1.000 mg dnevno, a za uzrast od 9 do 18 potrebno je 1.300 mg.

Jod je važan zbog tiroidne žlezde. Nedostatak joda može da dovede do gušavosti, tj. uvećanja tiroidne žlezde. Kod dece koja ne unose dovoljno joda može doći do usporenog mentalnog razvoja. U dobi od jedne do devet godina, deci je potrebno oko 90 mcg joda dnevno; od 9 do 13, potrebno im je 120 mcg, a na uzrastu od 14 do 18 150 mcg dnevno.

Istraživanje je takođe pokazalo da neka deca koja neredovno doručkuju imaju nedostatak folne kiseline, čija je uloga da pomogne apsorpciju hranljivih materija iz probavnog trakta i poboljša metabolizam. Deci od jedne do tri godine je potrebno 150 mcg folne kiseline dnevno, na uzrastu od 4 do 8 godina 200 mcg, od 9 do 13 godina 300 mcg, i od 14 godina nadalje, 400 mcg dnevno.

Dalje studije će istražiti specifične vrste hrane i hranljivih materija koje su najpogodnije za različite starosne grupe, kao i uticaj doručka na kvalitet ishrane u celini.

Kako obezbediti deci dovoljno hranljivih materija?

Namirnice bogate kalcijumom:

  • mleko
  • sir
  • jogurt

Namirnice bogate gvožđem:

  • crvena mesa
  • riba
  • živinsko meso

Namirnice bogate folnom kiselinom:

  • spanać
  • brokoli
  • špargle

Namirnice bogate jodom:

  • tunjevina
  • losos
  • račići
Dr Vanja Ražnatović