logo

Eat 2 live

Zdrav način života.
Radno vreme:
Monday - Friday 12:00PM - 18:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
Top
deca - problemi sa ishranom

Da li je vaše dete probirljivo oko hrane?

Evo pet načina koji će vam pomoći da obroci budu i zabavni i zdravi:

  • Kathryn Walton i Jess Haines su nutricionisti, profesori na Univerzitetu Guelph u Ontariju
  • U saradnji sa velikim brojem porodica osmislili su zanimljive i zdrave jelovnike za decu
  • Kako obezbediti deci sve što im je potrebno za rast i razvoj, i navesti ih da zavole zdravu hranu koju obično odbijaju

Ukoliko imate veoma probirljivo dete za stolom, niste usamljeni! Skoro 50% roditelja smatra da je njihovo predškolsko dete probirljivo u izboru hrane. To je problem koji obedovanje može pretvoriti u mučenje.

Ako ste zabrinuti zbog hrane koja se baca i deteta koje ne jede dovoljno kvalitetne hrane, jer mu se dopada ono što je za njega „loše“ (ili se pitate da li uopšte dovoljno jede) niste usamljeni u tome. Natezanje oko jela može dovesti do nemilih scena za trpezom, a planiranje obroka koje bi zadovoljilo i vaše i detetove zahteve učiniti gotovo nemogućim.

Međutim, dobra vest je da su tipični oblici ponašanja probirljive dece, kao što je odbijanje hrane i periodi kada žele da jedu samo svoje omiljeno jelo, prolazni i normalni. Istraživanje je pokazalo da će se, vremenom, pošto više puta – bez pritiska – iznesete na sto istu hranu, većina dece prihvatiti jela. Takođe, možete odahnuti sa olakšanjem: ogromna većina dece koju smatramo probirljivom u jelu u stvari nema prevelika ograničenja u ishrani koja bi dovela do neuhranjenosti ili usporila rast.

1. Posmatrajte situaciju iz drugačijeg ugla

Prvi korak za iscrpljene roditelje je da sagledaju problem iz drugačije perspektive. U predškolskoj dobi, rast deteta se usporava (u poređenju sa napredovanjem beba i brzim rastom male dece) i to može da utiče na ukupan unos hrane. Isto tako, značajnu ulogu igraju i psihološke promene, kao što je sve veća težnja ka nezavisnosti.

Kao nosioci sopstvenih izbora i postupaka, predškolci vole da se samostalno hrane. Takođe, mogu zauzeti veoma čvrste stavove u vezi sa različitim vrstama hrane. Kada dete okarakterišemo kao „probirljivo“, mi u stvari označavamo oblike ponašanja koji se na tom uzrastu karakterišu kao nepokornost. A kada detetovo odbijanje neke hrane doživljavamo kao neposlušnost, obedovanje postaje stresno. Usredsređujemo sa na to da nateramo dete da bude poslušno, da se povinuje našim zahtevima, umesto da pokušamo da izgradimo zdrav odnos prema hrani.

Zahtevi tipa „moraš da pojedeš još tri zalogaja“ postaju svakodnevica, što može pojačati nesporazume između vas i vašeg deteta. U nekim situacijama, iz ovog začaranog kruga pritisaka i odbijanja izlaz ćete možda pronaći tako što ćete prekinuti sa svim pokušajima da privolite dete da jede i povinovati se isključivo njegovim željama, i na taj način dopustiti mu da formira loše navike u jelu.

Umesto da detetovo ponašanje protumačite kao neposlušnost, pokušajte da prihvatite da je ispoljavanje nezavisnosti u pogledu jela potpuno u skladu sa njegovim godinama. Vaše dete će donositi zaključke o hrani u zavisnosti od ukusa, teksture, načina na koji je servirana i od toga koliko mu je poznata. Usmerite pažnju na stvaranje zdravih navika u ishrani bez pritiska.

Uživajte u vremenu koje provodite zajedno za stolom, umesto da se prevashodno bavite količinom hrane koju je pojelo.

2. Izađite u susret željama vašeg deteta, ali ga nemojte nutkati

Ukoliko budete imali sluha za želje vašeg deteta, dobit će biti dvostruka: ono će imati određenu nezavisnost, a pri tome će jesti hranu koju ste pripremili. Prilikom planiranja obroka, pitajte dete šta bi volelo da jede tokom naredne nedelje, ili ga povedite sa sobom u kupovinu i predložite mu da odabere jednu vrstu povrća koje bi volelo da proba.

Imati sluha za detetove želje ne znači da ćete svake večeri jesti pohovanu piletinu. Ukoliko pripremate začinjeno tajlandsko jelo, za decu pripremite odvojenu količinu sa manje začina. Isto tako, jela kojima predškolci mogu sami da se posluže su pogodna, jer onda mogu sami sebi da odrede količinu ili vrstu hrane (na primer, da ne uzmu preliv).

3. Dozvolite detetu da proba novu hranu

Nemojte terati dete da jede hranu koja mu se ne dopada. U redu je ako dete odbija brokoli. Rezultati istraživanja mnogobrojnih metoda kako bi se malo dete privolelo da proba povrće koje mu se ne dopada pokazuju da su se, posle 14 dana, kao najuspešnije pokazale metode svakodnevnog izlaganja istoj hrani, nagrađivanja deteta u nekom drugom vidu (ne hranom) zato što je probalo hranu koja mu se nije dopala i pripremanje iste vrste hrane za celu porodicu.

Čak i kada dete u prvi mah odbije hranu, i dalje je iznosite na sto (bez pritiska). Ponekad je potrebno između 10 i 15 izlaganja nekoj vrsti hrane pre nego što je dete prihvati. Lakše je dete nagovoriti da proba neko novo jelo, nego ga naterati da ga pojede. Počnite tako što ćete mu ponuditi male količine. Davanje detetu malih nagrada, poput stikera, može podstaći dete da prihvati neku vrstu hrane i učiniti mu ceo taj proces zabavnim. Pohvalite dete kada odluči da proba neku novu hranu, ali ostanite mirni ako to odbije.

4. Svojim primerom utičite na dete

Veoma je važno da jedete zajedno sa detetom kada mu nudite novu hranu. Isto tako, ne možete očekivati da će dete jesti povrće ukoliko i sami ne upražnjavate ovu zdravu naviku! Ispostavilo se da su deca čiji roditelji imaju zdrave navike u ishrani manje probirljiva, voljnija da probaju povrće koje im se ne dopada i uopšte, jedu više voća i povrća.

deca pomazu u kuhinji

5. Deca su odlični pomoćnici u kuhinji!

Ukoliko se čitava porodica uključi u pripremanje obroka, obedovanje će biti mnogo manje stresno. Ne morate sve sami da radite u kuhinji! Neka dete opere povrće koje ćete vi seckati, ili neka postavi sto dok se jelo peče u rerni.

Istraživanja su pokazala da kada su deca uključena u pripremu hrane, njihov stav prema jelu je pozitivniji i spremniji su da pojedu hranu u čijoj su pripremi i sami učestvovali. Kada svom detetu date zvanje pomoćnika glavnog kuvara, pomažete mu da poveća unos zdrave hrane kratkoročno, a istovremeno stiče dugoročne navike u ishrani.

Razmislite o zadacima koje dete može obavljati u kuhinji, koji odgovaraju njegovom uzrastu. Istražite recepte za omiljena dečija jela! Omogućite detetu da razvije sopstveni ukus, odabere omiljena jela i uživa u zdravoj hrani, i na taj način će zajednički obroci u porodičnom ambijentu biti prijatni, a dete će steći dobre navike, možda i za čitav život.

Dr Vanja Ražnatović