logo

Eat 2 live

Zdrav način života.
Radno vreme:
Monday - Friday 12:00PM - 18:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
Top

10 pokazatelja zavisnosti od slatkiša

Poremećaji sna, uporni problemi sa kožom lica i premor receptora za ukus ukazuju na to da ste možda postali zavisnik od šećera. Lekari, pobornici zdravog načina ishrane i nutricionisti odavno upozoravaju da je potrebno smanjiti unos šećera, jer on dovodi do povećenja telesne težine, karijesa i čitavog niza drugih poremećaja. Međutim, šećer vreba u naizgled izdašnoj i ukusnoj hrani koju možemo konzumirati bez griže savesti, kao što su prelivi za salate, hleb i napici od kafe.

Većina ljudi neće shvatiti da su postali zavisnici od šećera sve dok ne nauče da prepoznaju 10 jasnih znakova o tome, da bi zatim mogli da slede savete kako da se ove zavisnoti potpuno oslobode i pročiste svoj organizam.

  1. Problematična koža: prema rečima britanske nutricionistkinje Natalie Lamb, stalno izbijanje akni je znak prevelikog unosa šećera u organizam, koji može uticati na disbalans ženskih hormona koji upravljaju menstrualnim ciklusom, i manifestuje se aknama duž vilične kosti. Izbijanje akni može biti izazvano i zapaljenskim procesima, koje šećer pojačava. Pored toga, moguća su dugotrajna oštećenja proteina u koži – elastina i kolagena – što za posledicu ima prerano starenje i bore. Ispitivanja su pokazala da konzumiranje jedne konzerve gaziranog bezalkoholnog pića dnevno povećava ovaj rizik za 87%, dok dve konzerve podižu ovu brojku na 105%.
  2. Zaslađena hrana umrtvljuje receptore za slatko: Nutricionistiknja Lorraine Kearney tvrdi da se tolerancija na slatko povećava sa svakim zalogajem slatke hrane, tako da ćemo nešto što je na početku imalo presladak ukus postepeno osećati kao umereno slatko. Šećer je kao droga koja nam je potrebna u sve većim količinama da bi efekat bio isti.
  3. Porast karijesa: Upozorenja stomatologa i zabrinutih roditelja deci da će im se od slatkiša pokvariti zubi nisu neosnovana. Bakterije u ustima se hrane šećerima, što stvara štetne kiseline, koje zatim oštećuju zubnu gleđ. Karijes je posledica bakterijske infekcije koja na zubu ostavlja rupicu. Stoga je važno oprati zube posle svakog slatkog obroka i osloboditi se svih ostataka šećera u ustima.
  4. Stalna potreba za za šećerom: Kearney upozorava da mnoge osobe jedu ne razmišljajući šta konzumiraju, šta god im je primamljivo ili dostupno, zato što su usredsređeni na druge stvari. Nećemo ni shvatiti da nam je potreban šećer onda kad nam se jede đevrek. Nisu samo slatkiši i kolači puni šećera, već i druge vrste hrane koje aktiviraju prenosnike koji teraju mozak da luči dopamin, na sličan način kao što to čine droge koje izazivaju zavisnost.
  5. Nedostatak energije: Lamb objašnjava da je, iako je glukoza neophodna za proizvodnju energije u čitavom organizmu, važno održavati stabilne vrednosti, i ne dozvoliti nagle skokove i padove nivoa šećera u krvi, što se dešava kada se prepustimo želji za slatkim. Nakon konzumacije šećera, pankreas luči insulin koji prenosi glukozu do ćelija, što znači da tada možemo osetiti naglo povećanje energije. Međutim, nakon toga dolazi do pada, pošto organizam traži dodatne količine šećera da bi se ovaj ciklus obnovio. Dakle, što je viši bio nivo šećera, drastičniji će biti njegov pad.
  6. Nadimanje nepoznatog porekla: U širokoj upotrebi je fruktoza, koju sadrži voće, kao i zaslađivači kao što je kukuruzni sirup sa visokim sadržajem fruktoze. Obzirom da apsorpcija fruktoze u organizmu nije lak proces, može doći do nadimanja i stvaranja gasova. Manje poželjne bakterije i kvasac dovode do fermentacije nesvarene hrane u debelom crevu, a takve bakterije naročito vole šećere, dok blagotvorne bifidobakterije, koje vole povrće, ne izazivaju nadimanje koje može biti i bolno.
  7. Smanjenje libida: Kearney smatra da osobe sa previsokim nivoom šećera u krvi imaju smanjenu seksualnu želju, zato što šećer blokira gen koji je odgovoran za proizvodnju seksualnih hormona, što dovodi do pada libida. Kod muškaraca može doći do problema sa erekcijom, a tu tvrdnju potvrđuje i činjenica da 50-70% muškarca obolelih od dijabetesa pati od erektivne disfunkcije, što je tri puta više nego kod onih koji nemaju dijabetes.
  8. Oslabljeni imuni sistem: Prevelikim unosom šećera se slabe bakterije imonološkog sistema koje napadaju štetne bakterije. Oko 70% našeg imunog sistema je locirano u digestivnom sistemu, i oslanja se na blagotvorne bakterije. Međutim, ishrana prebogata šećerima će hraniti manje poželjne bakterije i kvasac i posredno uticati na funkcionisanje celokupnog imunološkog sistema.
  9. Povećanje telesne težine: Prema rečima L. Kearney, to je jedan od prvih očiglednih znakova upozorenja da je potrebno promeniti način ishrane. Kada organizam dobije previše šećera, on ga pretvara u masti, koje se kasnije mogu iskoristiti kao energija. Međutim, ukoliko se te masne rezerve ne potroše, organizam će ih skladištiti u obliku masnih naslaga. Neke hranljive namirnice sadrže visok nivo prirodnih šećera, kao npr. jabuke, ali ne i dovoljne količine vlakana, pomoću kojih se izbacuju balastne materije. Prerađena hrana je prepuna šećera, sa niskim sadržajem vlakana, i dovodi do povećanja telesne težine.
  10. Nesanica: Ukoliko se konzumira šećer neposredno pred odlazak na spavanje, teže je zaspati, ili je san isprekidan, zbog visokog nivoa šećera u krvi. Naš „hormon sreće“, serotonin, se uglavnom proizvodi u probavnom traktu i neophodan je za proizvodnju melatonina – hormona koji je neophodan za opuštanje i miran san.

Ukoliko kod sebe prepoznate veći broj ovih znakova upozorenja, N. Kearney preporučuje tronedeljni plan za detoksikaciju od štetnih šećera, da biste svoj organizam ponovo doveli u ravnotežu. Za to vreme potrebno je izbaciti prerađenu hranu i jesti neprocesovanu hranu (tj. onu koja pravo iz prirode dolazi na vaš sto: voće, povrće, zrnevlje, mahunarke, itd.) Tokom ovog perioda, potrebno je povećati unos hrane koja sadrži puno biljnih vlakana, a izbaciti testeninu, pirinač i voće sa visokim sadržajem šećera. I, što je najvažnije, ne dodavati šećer ni zaslađivače. To znači izbegavati voće, alkohol, mleko i mlečne proizvode i povrće koje sadrži skrob, kao npr. krompir, kukuruz, bundevu, pasulj, kinou i cveklu. Posle nekoliko dana možete jesti po malo voća, ali izbegavati banane, limun i limetu.  Možete piti jednu šolju nezaslađene crne kafe dnevno, kao i neograničene količine nezaslađenog zelenog ili biljnog čaja, odnosno oko 2 litra vode dnevno.

Nemojte gubiti vreme – kontaktirajte nas odmah zajedno ćemo doći do optimalnog rešenja za vaš organizam!

063 55 06 55   vanja@meganutri.rs

Dr Vanja Ražnatović